Lepiej rozumiemy, lepiej pomagamy - wyniki badania Ipsos Poland

22.05.2025

Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez Ipsos na zlecenie Fundacji Biedronki ujawniają poruszający obraz życia seniorów — obraz, który wymaga naszej uwagi i realnych działań.

• co czwarty senior rezygnuje z jedzenia z powodów finansowych, odmawiając sobie m.in. mięsa, masła czy świeżych owoców,
• co druga osoba starsza cierpi z powodu samotności, która prowadzi do depresji i lęków,
• ponad 30% seniorów nie może liczyć na wsparcie bliskich – ani w codziennych obowiązkach, ani w sytuacjach kryzysowych,
• 65% badanych deklaruje zły lub bardzo zły stan zdrowia,
• 76% ma trudności z poruszaniem się.

Lepiej rozumiemy, lepiej pomagamy - wyniki badania Ipsos Poland

Przeprowadzone badanie wśród podopiecznych programu „Na Codzienne Zakupy” pozwoliło nam ocenić w jaki sposób program wpływa na ich życie oraz co w nim zmienia. Byliśmy ciekawi sytuacji seniorów, chcieliśmy poznać ich oczekiwania i marzenia, a także sprawdzić czy mają na kogo liczyć. Wiedzę tę wykorzystamy do ulepszania naszych programów pomocowych. Badanie zostało rozszerzone o kontekst „doświadczania starości” osób starszych niebędących podopiecznymi programu (grupa w wieku 70-79 lat) oraz o wyobrażenia i oczekiwania Polaków co do starości (grupa w wieku 25-59 lat).

Kolejna edycja programu „Na Codzienne Zakupy”

„Na codzienne zakupy” to program, w ramach którego seniorzy otrzymują regularną pomoc finansową w formie karty zakupowej do sklepów Biedronka, zasilanej co miesiąc stałą kwotą. Program realizowany jest jako wspólne przedsięwzięcie Fundacji Biedronki, Caritas Polska i Caritas diecezjalnych. Fundacja Biedronki finansuje program i dostarcza karty, a Caritas dociera z nimi do najbardziej potrzebujących osób starszych oraz zapewnia wsparcie wolontariusza.

W odpowiedzi na wyniki przeprowadzonego badania, które wykazały, że mimo dotychczasowej pomocy, wielu seniorów nadal zmaga się z niedożywieniem i ubóstwem, Fundacja podjęła decyzję, iż od 1 czerwca br. wartość miesięcznego doładowania karty wzrasta do 230 zł – to o 15% więcej niż w ubiegłym roku.

Ponad 11 tysięcy starszych, samotnych i potrzebujących osób otrzyma w tym roku karty przedpłacone o podwyższonej wartości. Łączny budżet programu w 2025 roku wyniesie ponad 25 mln zł.

Karta „Na codzienne zakupy” to nie tylko konkretna pomoc finansowa. To także symbol troski i obecności – mówi Katarzyna Scheer, prezeska Fundacji Biedronki. – Z naszych badań wynika, że dla wielu osób wsparcie to oznacza nie tylko pełniejszy koszyk zakupowy, ale także poczucie bezpieczeństwa i godności.

Program realizowany od ośmiu lat objął już ponad 75 tysięcy seniorów, a wartość przekazanej pomocy przekroczyła 135 mln zł. Karta daje prawo do dokonywania zakupów w sklepach sieci Biedronka przez dziesięć następujących po sobie miesięcy. Dzięki tej karcie senior może dokonywać samodzielnych decyzji i sięgać po produkty, które są mu najbardziej potrzebne.

„Dzięki tej karcie mogę kupić lepsze mięsko, owoce czy jogurty. To wielkie bezpieczeństwo – nie muszę się martwić, że nie będziemy mieli co jeść” – mówi 73-letnia pani Basia, jedna z beneficjentek programu, opiekująca się dorosłym, synem z niepełnosprawnością.

Zachęcamy do zapoznania się z całością badania, które można znaleźć tu.

Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania serwisu

Analizy i ocena wydajności

Reklamowe pliki cookie

zapisz