Skąd pomysł na ten program?
W marcu i kwietniu 2020 r. w mediach zaczęły się pojawiać informacje o dramatycznej sytuacji w domach pomocy społecznej – często stawały się one ogniskami koronawirusa, a ich personel nie był odpowiednio wyposażony w środki ochronne lub też ośrodkom tym brakowało funduszy na ich zakup. Stało się dla nas jasne, że ośrodki opiekuńcze dla starszych i schorowanych osób, szczególnie zagrożonych ciężkim przebiegiem choroby należy objąć szczególną ochroną. Ponadto w czasie pandemii domy pomocy społecznej były zamknięte dla odwiedzających, co wiązało się z poczuciem osamotnienia ich mieszkańców – stąd pomysł na prezenty świąteczne.
Jak badaliśmy potrzeby?
Przeanalizowaliśmy statystyki zakażeń wirusem wg województw oraz przeprowadziliśmy wywiady z kierownikami ośrodków opiekuńczych dla seniorów oraz przedstawicielami władz lokalnych i pomocy społecznej w celu zbadania sytuacji i potrzeb. Rozpoznaliśmy też możliwości zakupu potrzebnych produktów spełniających wymogi jakościowe. Badania były prowadzone przed każdą turą pomocy – każda edycja składała się z innego zestawu produktów, tak by były one dopasowane do aktualnych potrzeb ośrodków.
Darowizna ze strony Fundacji Biedronki
2 727 palet z produktami we wszystkich turach programu:
- Produkty ochronne
- maseczki
- rękawiczki
- płyny dezynfekujące
- Produkty higieniczne i kosmetyczne:
- chusteczki nawilżane
- mydło
- krem do rąk
- proszek do prania
- Prezenty bożonarodzeniowe:
- słodycze
- herbata
- kosmetyki
Efekty programu:
- Z okazji Świąt Bożego Narodzenia dwukrotnie (2020 i 2021 r.) zaopatrzyliśmy ok. 40 tys. mieszkańców ośrodków z programu w prezenty świąteczne, co w czasie zaostrzonych restrykcji skutkujących zamknięciem i brakiem odwiedzin najbliższych było wspierającym na duchu akcentem
- W styczniu 2021 r. Fundacja Biedronki przeprowadziła ankietę ewaluacyjną dotyczącą programu:
- 145 ośrodków wypełniło ankietę
- 79% badanych ośrodków deklaruje, że pomoc uzyskana od Fundacji Biedronki była większa niż pomoc udzielona im przez inne organizacje czy firmy.
Wybrane informacje zwrotne od beneficjentów:
- „Z pomocy, jaką do tej pory otrzymywaliśmy, ta od Państwa była najbardziej konkretna i rzeczowa.”
- „Państwa pomoc przyczyniła się w dużym stopniu do zapewnienia rekomendowanych środków bezpieczeństwa naszemu personelowi oraz mieszkańcom, w tym trudnym dla wszystkich czasie.”
- „Przekazana darowizna w postaci środków ochronnych, artykułów higienicznych oraz dezynfekujących ułatwi naszą pracę, zabezpieczy nas i mieszkańców przed zagrożeniem, jakie niesie koronawirus”.
- „W obliczu zagrożenia koronawirusem Państwa pomoc jest nieoceniona.”
- „Pragniemy dodać, iż fakt Waszej pomocy oprócz konkretnego wymiaru materialnego, wniósł w życie naszej placówki także wymiar duchowy. Poczuliśmy, że ktoś o nas pomyślał, że komuś tak jak i nam tu wszystkim – dobro naszych podopiecznych – bardzo leży na sercu.”
- „Darowizna, którą otrzymaliśmy, zaskoczyła nas ilością produktów oraz szerokim asortymentem dostosowanym do potrzeb naszego Domu pod kątem liczby mieszkańców oraz zatrudnionych pracowników. Wszystkie produkty otrzymane od Fundacji Biedronki ucieszyły nas ogromnie, a w szczególności rękawiczki jednorazowe. Otrzymana darowizna zaspokoi nasze potrzeby na okres ok. 2 miesięcy”
- „Skład przesłanej pomocy był bardzo dobrze dobrany i przemyślany. Zawierała cały katalog produktów, które są niezbędne do prowadzenia fachowej opieki nad osobami starszymi w dobie pandemii. Fundacja Biedronki zadbała nie tylko ośrodki ochrony indywidualnej dla pracowników (tj. maski, żele, mydła), ale także środki niezbędne w zabezpieczenia środowiska osób starszych, chroniące je przed możliwością transmisji wirusa (środki czystości i dezynfekcji). Co istotne, to jedyna darowizna, w której znalazły się chusteczki pielęgnacyjne ułatwiające opiekę nad pacjentami”
Zdjęcia: